Mentor

Mentor

Mentor – według wszystkich definicji jest to osoba, o bardzo dużym doświadczeniu życiowym, które chce, umie i przekazuje na zasadzie wzajemnych interakcji swemu uczniowi. Mentor powinien mieć pewien ”niezbędny zestaw cech”, dzięki któremu jego nauki będą wartościowe.
Według mnie są to: doświadczenie życiowe, ”mocny kręgosłup etyczno-moralny”, autorytet.

Doświadczenie życiowe – Mentor

Doświadczenie życiowe (tutaj może być rozumiane jako życiowa mądrość). Dzięki niemu może dobrze i skutecznie tłumaczyć uczniowi prawa i prawidłowości rządzące światem. Pokazywać wartości i zasady; opowiadać, które z nich zwykle nam służą, a które niestety nie, chociaż ”chwilowe mody”, interesy mówią inaczej.

Np. Doświadczony człowiek wie, że moda przemija, a klasa i styl zostaje. Zatem wydawanie ogromnych pieniędzy na ”dziurawe jeansy” nie ma większego sensu (poza tzw. ”szpanem”), za to inwestycja w markowe jeansy o klasycznym kolorze i kroju ”zwróci się nam z nawiązką”.
Mentor kiedy trzeba nie będzie nas tylko chwalił, ale także powie nam : „Nie, to,co robisz jest złe, nie tędy droga”, nie po to by nam dokuczyć, ale po to, by pokazać co jest słuszne, a co niegodziwe.
Np. Nie masz prawa wyśmiewać się z kogoś chorego, słabszego, bo to może spotkać i Ciebie. Skromne warunki bytowe nie stanowią o wartości człowieka.

Mentor
Mentor

”Mocny kręgosłup etyczno-moralny”

Mentor ma ”mocny kręgosłup etyczno-moralny”. Jeśli przekazuje Ci system wartości, to sam jest jego wzorem.
Np. Składając akces do jakiejś organizacji, zgadzasz się na min. uczestnictwo w jej spotkaniach, realizujesz jej założenia itd. I tu mentor powinien ”świecić przykładem”. Kiedy bowiem uczeń jest, a mentora brak, ten ostatni ”traci swoją pozycję”. Przeczy temu, co mówi.

Mentor to osoba będąca autorytetem

Mentor to osoba będąca autorytetem, który ja rozumiem (poza wiedzą i doświadczeniem w swojej dziedzinie), jako otwartość na min. trudne pytania i wzajemną z uczniem interakcję. Nie może zatem pozwolić sobie na stwierdzenie, że ”tak ma być, bo ja tak mówię!”. Bez uzasadnienia dlaczego nic poza buntem ucznia nie zyska.
Czyli jako autorytet mentor nie boi się ani dyskusji, ani trudnych pytań, do których zachęca czy wręcz prowokuje, by uczeń rozwinął umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia.

Te trzy punkty oczywiście nie wyczerpują tematu. Są tylko sygnalizowaniem istoty sprawy, gdy poszukujemy dla siebie mentorów.
Kiedy w ogóle ich potrzebujemy?
Zwykle wtedy, gdy szukamy drogi rozwoju, jesteśmy w trudnej dla siebie życiowej sytuacji, sami nie umiemy poradzić sobie z traumatycznymi zdarzeniami.
I co ciekawe na każdym etapie życia bywają to inni mentorzy, co jest zupełnie uzasadnione, bo nie ma ”omnibusów”, nikt z nas nie może o sobie powiedzieć, że jest wszechwiedzący i idealny.

Dobrze wybierajcie swoich mentorów.

Powodzenia na drodze do doskonałości.

Psycholog Walki - Małgorzata Drozdowska-Pachuta

Kim jest Psycholog Walki?

Jestem psychologiem specjalizującym się w pracy z ludźmi którzy chcą osiągać cele. Których problemem jest walka z … życiem, biznesem, sportem, … samym sobą.

To nie równa walka i często potrzeba wsparcia w niej. Na moje wsparcie w tej walce możesz liczyć.

ZAPRASZAM – skorzystaj ze spotkania GRATIS – przykładowo na kawie, na spacerze, na luźno w miejscu publicznym, nie w gabinecie – przekonajmy się wspólnie, czy mogę Tobie pomóc.

Obowiązuje mnie tajemnica lekarska – zapewniam całkowitą dyskrecję i poufność naszych spotkań